torsdag 9 december 2010

Friskvårdsföreläsning

Om en vecka ska jag hålla föreläsning för ett gäng arbetslösa ungdomar och köra ett EasyLinepass efter det. Jag ska belysa varför det är viktigt att hålla sig frisk och må bra i arbetslivet.

Jag har haft några sådana här föreläsningar förut, men letar ständigt efter nya infallsvinklar och tips och råd. Just nu kikar jag på presentationsteknik på bl.a. Kostdoktorns blogg. Jag har även hittat bra material här: FatHead.

Som ni kanske förstår efter dessa länkar - jag gillar inte socker... Och varför jag inte gör det är vad jag försöker förklara på mina föreläsningar. Förutom att det skapar ett beroende precis som alkohol och droger kan göra, så gör det världen fetare. Tyvärr har ju inte kroppen förändrats i takt med livsmedelsutvecklingen, vilket betyder att våra hjärnor triggar igång aptiten när vi äter något sött.

Det här är en jättebra signal - om man lever på stenåldern och det enda söta man hittar är några blåbär och när man måste leta rätt på en mammut för att få mat! Lever man på 2000-talet där producenterna "gömmer" sockret med krångliga ord på innehållsförteckningar och där vi utan större ansträngning kan få tag på mat, är det en mindre bra signal.

//B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar